Kluby motorowe i ich rola w historii motosportu
Pierwsze motocyklowe zawody w Polsce odbyły się na samym początku XX wieku. Były to wyścigi torowe zorganizowane przez Warszawskie Towarzystwo Cyklistów. Dlaczego cyklistów? Wówczas nie istniał jeszcze żaden klub motocyklowy, choćby z tego względu, że według szacunków Polskiego Związku Motorowego, w całym kraju było łącznie zaledwie kilkadziesiąt motocykli. W kolejnych latach promowaniem sportu motocyklowego zajął się Galicyjski Klub Automobilowy, jak i inne nowo powstające kluby w innych częściach kraju.
Początki polskiego sportu motocyklowego
Rola motocykla w XX-wiecznej Polsce, kiedy to przez długi czas był on podstawowym, mechanicznym środkiem przemieszczania się, przekładała się na duże zainteresowanie sportami motorowymi. Bardzo wiele osób posiadało motocykl, jednak były to z reguły maszyny tanie, o niskiej pojemności silnika i mocy. Z utęsknieniem patrzono zatem na uczestników wyścigów, startujących na lepszych i potężniejszych motocyklach. Na Śląśku, Pomorzu i w Wielkopolsce najszybciej rozwinęła się pasja do żużla, sportu popularnego po dziś dzień. Plany torów żużlowych oraz pierwsze żużlowe motocykle trafiły do naszego kraju w 1946 r.
Problemem klubów motorowych chcących wystawiać swoich zawodników do wyścigów był oczywiście zakup odpowiednich maszyn. Można zatem powiedzieć, że żużel należał wówczas do sportów elitarnych. Bardziej powszechny charakter miały wyścigi drogowe o Grand Prix Polski, rozgrywane już od roku 1928. Wymagały one mniejszego zaangażowania jeżeli chodzi o sprzęt uczestników oraz przygotowanie toru.
Co ciekawe, już w tamtych czasach zawody miały charakter międzynarodowy – chętnie brali w nich udział zawodnicy z zagranicy. Sytuacja zmieniła się oczywiście diametralnie po wojnie.
Prawdopodobnie z powodu niskiego poziomu zamożności społeczeństwa, w Polsce dość późno przyjęły się wyścigi motocrossowe, wówczas określane mianem terenowych. Właściciele obawiali się czynienia uszkodzeń w motocyklach, których naprawa była wówczas poważnym problemem. Klubem motorowym, odpowiedzialnym za ich popularyzację był Polski Klub Motocyklowy, który choć zainicjował rajdy szosowo-terenowe jeszcze w latach 20., nie zdobyły one szybko szerokiego rozgłosu. W pierwszych dekadach rozwoju motosportu często organizowano wyścigi, w których startować mogły wszystkie, posiadające silnik pojazdy. Motocykliści rywalizowali zatem z kierowcami samochodów – nie istniał podział na pojemności czy moc silnika. Znaczny rozkwit motocyklowych wyścigów odnotowano w latach, gdy prężnie zaczęły działać polskie fabryki motocykli, np. Junaka.